Reklama
 
Blog | Tomáš Dvořák

Dramatická výchova jako prostředek výuky

Jak je to u nás s výukou Dramatické výchovy a proč není součástí normálních osnov? Proč je u nás tento obor na okraji zájmu, a chápeme správně jeho účel a funkci? Tímto textem se pokusím na některé z těchto otázek odpovědět.

„Mami, dneska jsme hráli divadlo a já jsem hrál krále Jakuba prvního, už vím kdy vládnul a jak vypadal jeho hrad.“ Malý chlapec si vesele povyskočí a naťešeně čeká na reakci matky.

Zdá se vám, že se matka baví se synem, který se právě vrátil nadšený ze zájmového divadelního kroužku? Jste na omylu, takhle totiž muže vypadat rozhovor matky se synem ve Velké Británii, po jeho příchodu z normálního školního dne. V Anglii, stejně jako v některých severských zemích je totiž v běžné výuce využíváno metod dramatické výchovy.Dokonce to v těchto zemích není žádnou novinkou, která by se svezla na vlně současného hledání akternativních vzdělávacích postupů. Má v těchto zemích již déle trvající tradici, úspěšné vzdělávací formy. 

Co je na této metodě tak zajímavé a co funguje? Jejím plusovým bodem je zejména hravost, možnost zábavy, originality a sebevyjádření. Dramatická výchova v tomto prostředí slouží jako jedna z metod, nikoli jako samostatný předmět. Ovšem její hlavní výhodou je možnost využít jí jako most spojující nenásilně většinu vyučovaných předmětů. Takže v praxi to pak vypadá nějak takto. Třída má na programu tento týden v literatuře probírat Williama Shakespeara a seznámit se s jeho nejznámějšimi díly. Hned další hodinu mají žáci hodinu historie, kde se probírá Alžbětínská Anglie. Díky příbuznosti obou témat, tak lze využít metody dramatické výchovy a obě hodiny propojit. Divadelní metodou tak žáci například ztvární život rúzných vrstev obyvatel této doby a zaměří se  na popis tohoto fenoménu v dílech W.S. Vše je energické, zábavné, lépe utváří tvůrčí náladu a utužuje kolektiv, díky společně prožité činnosti. Ovšem základem jsou dobré osnovy a schopnosti učitele zvládat bezchybně zmíněnou metodu výuky. 

Reklama

U nás je problém zejména v tom, že pojem Dramatické výchovy má u nás zcela jiný význam. Je tu pořád ještě vnímán jako samostatný předmět a mnohdy přímo jako předmět zbytečný. Ovšem od vzniku Rámcových vzdělávacích programů se i s ní začíná počítat. Její využitelnost je opravdu široká, ať už v pedagogice, tak například v prevenci šikany či patologických jevů. 

Dramatická výchova má před sebou ještě hodně soubojů s původním konvenčním způsobem výuky, ovšem příklady z Evropy jsou velmi inspirativní a i my se k nim, zatím velice pomalu, přibližujeme.